افزایش ۰.۷ درصدی نرخ تورم در آذرماه/ نرخ رشد تضمینی گندم تا پایان هفته اعلام می‌شود

 سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در آذرماه ۰.۷ درصد تورم نسبت به آبان افزایش پیدا کرد که ناشی از مشکلات هزینه‌ای چند قلم کالای خاص در حوزه خوراکی بود.

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز گفت: طبق گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی در ۶ ماه اول امسال  ۴.۷ درصد بوده که  با وجود رشد سه درصدی سال گذشته  این روند رشد همچنان ادامه دارد و حتی حفظ نرخ رشد اقتصادی مسیر‌های ایجاد ارزش افزوده  در ۶ ماه اول امسال بهتر از سال گذشته بوده است

به گفته وی رشد اقتصادی بدون احتساب نفت  یک درصد  بوده و این رشد یک درصدی بهتر از  نیمه اول پارسال بوده است. همچنین  در بخش صنایع و معادن ۳.۸ درصد و در بخش خدمات رشد اقتصادی تقریبا دو برابر نیمه اول پارسال بوده است. طبق گزارش بانک مرکزی نرخ رشد با نفت و بدون نفت روند رو به رشد ۶ماه نخست سال را ادامه داده است و این رشد همراه با کاهش نرخ بیکاری بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: در  آذرماه ۰.۷ درصد تورم نسبت به آبان افزایش پیدا کرد که ناشی از مشکلات هزینه‌ای چند قلم کالای خاص در حوزه خوراکی بود و سهمی که در اختلال در تولید گوشت قرمز بود منجر به این شد که افزایش تورم خوراکی‌ها به بیش از ۴ درصد برسد. وزارت جهاد کشاورزی بخشی از مسئله کسری میزان گوشت را با واردات مرتفع می‌کند و ماهانه شش هزار تن برای گوشت گرم و حدود هشت هزار تن گوشت منجمد برای تامین بازار گوشت قرمز کشور وارد بازار می‌شود و کمک می‌کند این اختلال موضعی هم در ماه‌های آینده برطرف شود.

خاندوزی یادآور شد:  رشد ۴.۱ درصدی خوراکی‌ها در آذر ۱۴۰۲ مساله‌ای بود که موجب شد هدف‌گذاری کنترل تورم نسبت به آنچه نظر بانک مرکزی و دولت بود افزایش پیدا کند.

او در خصوص اعلام نرخ تضمیمی گندم هم گفت: امیدواریم تا پایان هفته این نرخ که حق قانونی کشاورزان است اعلام شود.

۱۰ درصد از صنف طلافروشان مشمول مالیات ۳۰ میلیون تومانی می‌شوند

وزیر اقتصاد بیان کرد: هیچ مالیات جدید و هیچ نرخ جدیدی برای صنف طلا فروشان مطرح نشده است، اما طبق مصوبه سامانه مودیان مالیاتی و طبق قانون باید تمامی دستگاه‌های حقوقی و حقیقی معاملات خود را در  سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی ثبت کنند.  

وی افزود: این سامانه از  صدور فاکتور‌های صوری و و کاغذبازی‌های بیهوده جلوگیری می‌کند. حدود ۳۴ درصد از فعالان صنف طلا مشمول مالیات صفر شده اند و حدود ۲۰ درصد مالیات آن‌ها حدود ۵ میلیون تومان بوده است و تنها ۱۰ درصد  از صنف طلا مشمول مالیات ۳۰ میلیون تومانی شده اند.

 یک موسسه ناتراز تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت  اظهار کرد: دو موسسه مالی ناتراز تعیین تکلیف شده و یک موسسه دیگر نیز تا پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد. خیلی امیدواریم با ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی امسال و سال آینده شاهد آن باشیم که مساله موسسات ناتراز در اقتصاد کشور تعیین تکلیف شود.

تخصیص اعتبارات عمرانی سرعت گرفت 

سخنگوی اقتصادی دولت  همچنین بیان کرد: گزارش خزانه داری کل کشور از تخصیص پروژه‌های عمرانی در نه ماهه سال حاکی است که تا پایان آذر امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: ۸۷ هزار میلیارد تومان از مبلغ مذکور در ۲ ماهه اخیر تخصیص یافته است.

از دام سرمایه گذاری منفی و صفر دهه ۹۰ عبور کرده ایم  

خاندوزی اظهار کرد: تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بنا بر آمار بانک مرکزی در نیمه اول سال ۴.۵ درصد رشد داشته و ادامه روند سال ۱۴۰۱ را در سال جاری نیز شاهد هستیم.

وی بیان کرد: در دهه ۹۰ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور منفی۴۷ درصد بود، اما خوشبختانه در سال گذشته و امسال از دام سرمایه گذاری‌های منفی و صفر عبور کردیم و امیدواریم این روند با اقداماتی از جمله کمک به تامین مالی تولید در نیمه دوم امسال که البته دغدغه تولیدکنندگان هم هست در کنار تحقق پروژه‌های عمرانی کشور بهبود بیشتری را ثبت کند.

وی افزود: نرخ رشد با نفت و بدون نفت روند رو به رشد شش ماهه نخست سال قبل را ادامه داده است و برخلاف برخی ادعاها، چون این رشد همراه با کاهش بیکاری و افزایش اشتغال کشور بوده رشد باکیفیتی به شمار می‌رود و فقط بخش‌هایی که حائز درآمد هستند بدون ایجاد اشتغال، رشد نکرده اند بلکه همزمان با رشد اقتصادی تعداد شاغلان هم افزایش یافته است.

کاهش نرخ بیکاری موید رشد اقتصادی باکیفیت ۶ ماهه امسال است 

سید احسان خاندوزی با اشاره به آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص نرخ بیکاری گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۷.۶ درصد کاهش یافته که کمترین نرخ بیکاری در دو دهه گذشته است. البته همزمان با کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت ۰.۵ واحد درصد افزایش یافته که حاکی از افزایش مشارکت جمعیت فعال کشور است.

وی بیان کرد: این در حالی است که بیکاری فارغ التحصیلان نیز به ١١.٥ درصد کاهش یافته است که یک واحد درصد کاهش در یکسال اخیر داشته است و اشتغال ناقص به ۸.۱ درصد کاهش یافته است و اشتغال در بخش‌های مختلف خدمات و صنعت نیز نسبت به پاییز سال قبل حاکی از افزایش است.کاهش نرخ بیکاری موید رشد اقتصادی باکیفیت ۶ ماهه امسال است.

 در رابطه با تخلفات اپراتور‌ها هیچ اغماضی نخواهیم داشت

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: دغدغه افزایش تعرفه اینترنت دغدغه درستی است، قبل از اعلام تغییر نرخ ها، وزارت ارتباطات با اپراتور‌ها در خصوص اینکه چه بسته‌هایی شامل افزایش تعرفه می‌شود و میزان افزایش قیمت‌ها چقدر است، توافقات لازم را انجام داده است. حتما نظارت پسینی پس از ابلاغ نرخ‌های جدید انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: دولت در خصوص تخلفات اپراتور‌ها خارج از توافق صورت گرفته هیچ گونه کوتاهی و اغماضی نخواهد داشت.

 آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده در دستور کار هیات دولت می‌گیرد

سخنگوی اقتصادی دولت  تاکید کرد: آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده مقدماتی از جمله آیین نامه وارادات خودرو‌های نو دارد.

او گفت: اصلاحات آیین نامه واردات خودرو‌های نو در همین هفته در هیات دولت مطرح شد و به تبع آن آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده در روز‌ها و هفته‌های آینده در دستور کار هیات دولت قرار خواهد گرفت.  به محض آنکه این آیین نامه مصوب شود جزئیات آن اعلام خواهد شد.

برچسب ها: وزیر اقتصاد ، نرخ رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار